Medicina natural

La medicina natural o naturopatia és la medicina que s’ha utilitzat a Europa des de l’antiguitat. Les primeres nocions que en tenim són els escrits d’Hipòcrates, considerat com el primer metge de la història i pare de la medicina. Al llarg de la història, malauradament, se’n van anar perdent les bases teòriques fins a esdevenir un conjunt de receptes mancades de fonaments. Per sort, no fa gaire, se n’han pogut retrobar els fonaments teòrics que ens permeten fer-ne un ús raonat i disposar així d’una eina molt potent de diagnòstic i tractament.

El model de la medicina natural

A diferència de la medicina convencional, la medicina natural considera que el principal responsable de la malaltia és el desequilibri del cos. L’agent exterior -virus, bactèria, clima, etc- que la medicina moderna considera com a causa de la malaltia és simplement el factor desencadenant que en provoca l’aparició aprofitant que el cos té les defenses afeblides com a conseqüència del seu estat de desequilibri. El tractament consisteix en donar un estímul natural al cos per ajudar-lo en la seva reacció i aconseguir que pels seus propis mitjans i de forma harmònica, restableixi el seu equilibri i pugui guarir així la malaltia.

La medicina natural fa possible tractar amb bons resultats moltes patologies considerades habitualment com cròniques i difícils de curar com, per exemple, l’asma i les al·lèrgies, la bronquitis i la rinofaringitis dels infants, la sinusitis, diverses malalties de la pell (èczema, acne, herpes, psoriasi, etc.), els problemes digestius (colitis, diarrea, restrenyiment, gasos al tub digestiu, gastritis, etc.) i també l’infecció per Candida Albicans, la gingivitis i la piorrea, l’anèmia, etc.

Mostra d'espèciesLa medicina natural utilitza fonamentalment la dietètica, és a dir, els aliments que mengem, i les plantes i espècies com a remeis terapèutics. De fet, l’alimentació inadequada, que provoca  insuficiència digestiva i és tant comuna avui en dia, les carències en l'alimentació i la presència de toxines en els aliments i en el nostre entorn -toxines que caldrà eliminar amb un tractament de desintoxicació del cos- són la veritable causa de totes aquestes malalties. El fet de prescindir de la dietètica com a eina terapèutica és una de les grans crítiques que es poden fer a la medicina convencional.

A més, la medicina natural presenta molts avantatges: la terapèutica es basa en reaccions harmòniques regulades pel propi cos, el resultat del tractament és perdurable i hi ha menys recaigudes, no hi ha efectes secundaris, etc.