“Síndromes de fred”

Hi ha una sèrie de malalties reumàtiques, l’artritis reumatoide, la fibromiàlgia i la fatiga crònica que la medicina occidental té problemes per entendre i, per tant, per tractar.

L’artritis reumatoide és considera una malaltia autoimmunitària en la que el propi sistema immunitari del cos atacaria les articulacions del cos. I, d’altra banda, el diagnòstic de la fibromiàlgia i la fatiga crònica és clínic i el tractament purament simptomàtic.

Dibuix d'una sessió de moxibustióEn canvi, la medicina xinesa les té clarament identificades i, a més, disposa d’una eina terapèutica senzilla i eficaç per tractar-les: la moxibustió, és a dir, l’aportació de calor superficial en determinats punts del cos on aquest l’assimila especialment bé de manera que tingui un efecte global beneficiós per tot el cos.

D’aquesta manera la medicina xinesa permet corregir aquests desequilibris profunds del cos, com mostra la simptomatologia, deguts a buits d’energia, quan, com és més habitual en els països amb el nostre clima, corresponen a una acumulació de fred. És el que la medicina xinesa denomina un buit d’energia yang amb estancament d’energia yin.

El buit de yang es caracteritza perquè hi ha una fatiga important i l’estancament de yin pels dolors articulars que augmenten a la nit, agreujats pel repòs i per l’inici del moviment, ja que van acompanyats de rigidesa al llevar-se al matí o fer una estona de repòs. Els dolors s’alleugen gràcies a l’activitat i també per la fricció o massatge de la zona adolorida o l’aplicació de calor local. Aquesta simptomatologia la trobem típicament en aquestes tres malalties.

El fred acumulat té efectes importants sobre l’aparell locomotor i segons sigui el terreny predominant de la persona, el cos reacciona de manera diferent de manera que ens trobem davant de patologies diferents, l’artritis reumatoide, la fibromiàlgia i la fatiga crònica, però que essencialment tenen en comú el fet de que el factor que les desencadena és l’acumulació de fred sec en el cos.

Així doncs, per tractar aquestes malalties serà necessari moxar determinats punts d’acupuntura i caldrà també adoptar bons hàbits d’alimentació i utilitzar melites (espècies dissoltes en mel) per ajudar a corregir el desequilibri del terreny.

També, en el cas de que hi hagi contractures musculars -sobretot en els casos de la fibromiàlgia i l’artritis reumatoide, doncs-, caldrà fer Mioteràpia per restaurar l’equilibri muscular del cos i actuar així sobre l’altra causa d’aquestes dues malalties, l’excés d’estrés mecànic articular.